Миләүшә образы |
“Россия һәм Татарстанның халык артисты Нәҗибә Ихсанова актер буларак Туфан Миңнуллин әсәрләре белән танылды. Ире аның өчен махсус әсәрләр язды, ә хатыны уйнады”, – дигән фикерләрне еш ишетергә туры килә. Күптән түгел 75 яшьлек гомер бәйрәмен үткәргән Нәҗибә апа белән сөйләшүне әнә шуннан башлап киттек.
– Бу фикергә әйбәт карыйм, әмма дөресен әйтергә кирәк, Туфан яза башлаганчы, мин артистка буларак танылган идем, – ди Нәҗибә апа. – Без – бер төркем яшьләр Мәскәүдә укып кайттык бит. Миңа Аяз Гыйләҗев әсәре буенча куелган “Көзге ачы җилләрдә” спектаклендәге төп героиня – Гандәлиф ролен тапшырдылар. Режиссер Габдулла Йосыпов куйган спектакль бик тә уңышлы булды. Халык мине нәкъ шушы спектакль аша таный башлады. Ә Туфан бу вакытта яза башламаган иде әле.
Аннан соң “Чаткылар”да, “Кыю кызлар”, “Әни килде”, “Назлы кияү”, “Американ”, “Зәңгәр шәл”, “Ай тотылган төндә” һәм тагын бик күп спектакльләрдә уйный әле Нәҗибә апа. Иҗатташ дусты, танылган артист Ринат Таҗетдинов Камал театрында булып узган юбилей кичәсендә: “Нәҗибәне Туфан аркасында танылды дип әйтүчеләр бик нык ялгыша. Ул – үзе бөек шәхес, драматург ире язганчы ук инде танылган иде”, – дип чыгыш ясады.
Туфан Миңнуллин әсәрләрендәге төрле пландагы геройларны уйнап, тагын да югарырак күтәрелде ул. Менә монысы – хак. “Миләүшәнең туган көне”, “Дуслар җыелган җирдә”, “Хушыгыз” спектакльләрендәге Миләүшә образын гына карагыз сез! Моңа кадәр пьесаларда авыл баласының бөтен холык-фигылен үзендә туплаган җир кызын уйнаган Нәҗибә Ихсанова әлеге спектакльдә лирик-романтик героиня буларак ачыла. “Бу өч әсәр дә Туфан белән минем гомер һәм иҗат җырыбыз булды, – ди артистка. – Икебез өчен язылган кебек”.
Нәҗибә апа ире пьеса язганда ук аның эш өстәленә килеп: “Миңа роль бармы?” – дип кысылып алырга ярата торган булган. “Шуңа күрә өйдә язмый иде, – дип искә алды Нәҗибә апа. – Спектакльләрендә уйнасам да, бер генә ролемә дә хилафлык китермәдем. Бергә укыганлыктан, ул мине әсәрләрендә күрә, артистлык мөмкинлегемә, сәләтемә ышана иде”. Шулай булмаса, Туфан ага иҗат иткән, ә Нәҗибә апа уйнаган рольләр озын гомерле дә булмаслар иде. “Әниләр һәм бәбиләр”дәге Гөлфинәсе тамашачы күңелен ничек яулап алды лабаса, ә мәңге үлмәс “Әлдермештән Әлмәндәр”дәге Өммия?! Нәҗибә апаның хәрәкәтчәнлеген, “үләм” дип әйтүен башка берәү дә кабатлый алмаячак. Ә Камал сәхнәсендә 452 тапкыр куелган “Гөргөри кияүләре”?! Инде күпме актерлар алышынды, ә Нәҗибә апа һаман да уйный, һаман да “шпагат” төшә.
“Әсәрдәге Әүдәки образының әллә ни сүзләре дә юк, булса өч-дүрт җөмләдер инде, – ди Нәҗибә апа. – Мин аны тулыландырам, мин шунда яшим”.
“Гөргөри кияүләре”ндә Нәҗибә апа төп героиняны уйнамаса да, яучы карчык Әүдәки чыгуга ук зал шартлый, алкышларга күмелә. Менә шул вакытта ул тамашачының төп героинясына әйләнә дә кала. Нәҗибә Ихсанова шундый артистка – ул кечкенә эпизодик рольдә уйнаса да, аның ташып торган энергиясе, хис тирәнлеге, яшь-җилкенчәк кызларга хас хәрәкәтчәнлеге сәхнәне тутыра. Автор язган образны үзенә генә хас төсмерләр белән өстәп баета, үтемли. Артистка белән бергә сәхнәдә башка геройлар да җанлана. Аның вулкан кебек холык-фигыле актерларны үз янына туплый кебек.
Танылган режиссер Празат Исәнбәт Нәҗибә Ихсанованы икенче яктан ача. “Мин яшьлегемне уйнап бетермәдем кебек, – ди артистка. – Чөнки Марсель Сәлимҗанов җыен җен карчыклары рольләрен бирә иде. Ул – заманча режиссер, мине теләсә ничек бөгә, ә мин бөгеләм. Аны гаепләмим, ул яшь вакыттан ук төрле пландагы геройлары белән чарлады гына. Әмма Празат абый минем табигатемне үстереп, эчке җанымны, нәфислегемне, хатын-кызга гына хас нечкәлегемне тоеп, миңа сак килде. Ул куйган “Акчарлаклар”да Газизә ролен аеруча яраттым”.
Туфан абый мәҗлесләрдә сүз боткасын туктатып: “Тавышланмагыз, хәзер Нәҗибә җырлый”, – дип әйтә торган булган. Халкыбызның озын көйләрен яратып җырлаган артистка, ялындырып тормыйча, җыр сузып җибәрә. “Күңелегездә җырлы мәхәббәт геройларын уйнау теләге калгандыр әле?” – дип сорыйм.
– Галиябануны уйныйсым килеп өзгәләндем, аның җыры да минем тембрга ята иде, – ди Нәҗибә апа. – Уйнатмадылар, чөнки Марсель мине убырлы карчык рольләрендә күбрәк күрә иде.
Әнә шул җырланмаган җырның дәвамы итеп, Туфан Миңнуллин “Галиябану, сылуым, иркәм” пьесасы язган да инде. Нәҗибә Ихсанова – заманында үз яшеннән өлкәнрәкләрне уйнаса да, барыбер бәхетле актриса. Аның күпкырлы геройлары тамашачы мәхәббәтен тиз яулады. “Мин сәхнәдә тотнаксызрак, – ди Нәҗибә апа. – Режиссер куйган сәхнәне киңәйтебрәк җибәрәм. Соңгы вакытта сәхнә белән шулкадәр мавыгып китәм ки, өйгә кайтасы да килми. Чөнки спектакльне дәвам итәргә, бу хакта фикер алышырга Туфан юк”.
“Өйдә бәхәсләшерлек кеше юк”, – дип тә өстәде Нәҗибә апаның кызы Әлфия ханым. Чөнки Миңнуллиннар гаиләсендә: “Бүген токмач пешердегезме, бер килограмм карабодай алдыгызмы?” – дип көнкүреш темаларына сөйләшүләр бөтенләй булмаган, алар өчен бу – вак әйбер. Аш өстәле артында аталы-кызлы, әбиле-оныклы милләт язмышы, бүгенге вәзгыять, театр, әдәбият һәм сәнгать турында кызу бәхәс кайный торган булган. Хәер, Әлфия апа әнисе белән дә гәпләшеп, бәхәсләшеп ала, әмма элеккеге кебек түгел.
“Инде уйныйсын уйнадың, әни, бәлки ял итәрсең, дип әйткәнегез булдымы?” – дип кызыксынам Әлфия ападан. “Юк, киресенчә, уйнап торсын, дибез. Чөнки артистны театрдан аеру – үтерү белән бердер ул. Күптән түгел Рауза Хәйретдинова үзенең кичәсендә: “Дүрт стена арасында утырып карагыз әле сез?!” – дип әйткән иде. Чыннан да, артист өйдә утыра икән, үзен төрмәдә кебек хис итә башлый. Бүген әнинең рольләрен күп дип әйтеп булмый. Әмма “Зәңгәр шәл” спектаклендә ишан хәзрәткә печән өшкертергә барып кайтса да, ул икенче кешегә әйләнә”.
– Әниегез: “Әлфияне башкача күрергә тели идем”, – ди. Бәлки сезне артистка итеп күрергә теләгәндер, – дим Әлфия апага.
– Әтинең: “Әгәр кеше язмыйча тора алмый икән, аны шул вакытта гына язучы дип әйтергә була”, – дип еш кабатлый торган фикере бар иде, – ди ул. – Ул шулай ук артистларга, сәнгать кешеләренә дә адресланган. Мин сәхнәсез яши алам һәм үземне бик бәхетле саныйм”.
Әлфия ханым – Туфан абыйның һәм Нәҗибә апаның кызлары гына түгел, ә тәнкыйтьчеләре дә. Драматург, әсәрен тәмамлагач, иң беренче аның фикерен сорый торган була. “Иҗатымны күзәтеп баручы, иң оста тәнкыйтьче Әлфия инде. Ул ничек бар, шулай әйтә”, – ди Нәҗибә апа да.
Яшен кебек яшьнәп торган әнисен: “Сиңа 75 яшь бит инде”, – дип тынычландыра Әлфия апа. Юк, аның белән генә актрисаның хисчәнлеге, темпераментлы холык-фигыле басылмый. Сәхнәдә ничек булса, тормышта да ул шул ук. Холыкны бит үзгәртеп булмый. Нәкъ менә шундый үзгәлеге, дәртлелеге белән тамашачыга якын да шул ул.
Алсу ХӘСӘНОВА
Ватаным Татарстан
12-03-2013 №41 (27020)
Комментариев нет:
Отправить комментарий